En Sıcak Konular

Mehtap Gözükan

Kur'an'a Göre
Mehtap Gözükan
31 Aralık 2014

Şahitlikte Bir Erkeğe İki Kadın Olmasındaki Hikmetler



Kuran'da borç hususunda yapılan şahitlikte bir erkeğe karşı iki kadın olması, bazı ateist arkadaşlar tarafından İslam'da kadının değersiz olduğu şeklinde yorumlanıyor. Oysa anlaşılanın aksine, ilgili ayete kadının rahatı ve konforu gözetiliyor. Şimdi ayeti inceleyelim...

 



Ey iman edenler, belirli bir süre için borçlandığınız zaman onu yazınız. Aranızdan bir katip doğru olarak yazsın, katip Allah'ın kendisine öğrettiği gibi yazmaktan kaçınmasın, yazsın. Üzerinde hak olan (borçlu) da yazdırsın ve Rabbi olan Allah'tan sakınsın, ondan hiçbir şeyi eksiltmesin. Eğer üzerinde hak olan (borçlu), düşük akıllı ya da za'f sahibi veya kendisi yazmaya güç yetiremeyecekse, velisi dosdoğru yazdırsın. Erkeklerinizden de iki şahid tutun; eğer iki erkek yoksa, şahidlerden rıza göstereceğiniz bir erkek ve biri şaşırdığında öbürü ona hatırlatacak iki kadın (da olur)... (Bakara Suresi, 282)

 


Ayetin ilk bölümünde, belirli bir süre borçlandığınızda, yani vadeli bir borca girdiğinizde bu borcu yazın, kayıt altına alın diyor. Eğer borç sahibi olan kişi düşük akıllı veya za'f sahibi ise borcu velisi kaydetsin diyor. Ve bu duruma iki erkek şahit olsun diyor. Tıpkı bankadan kredi alırken, bir yakınınızın borcunuza şahit ve kefil olması gibi. Eğer iki erkek yoksa, o zaman bir erkek ve iki kadını şahit tutun diyor.  Şimdi ayetin ikinci bölümüne bakalım;

... Şahidler çağırıldıkları zaman kaçınmasınlar...  (Bakara Suresi, 282)

 


Allah, borcun ödenmemesi ve taraflar arasında sorun oluştuğunda, durumu çözmek için şahitler çağırıldıkları zaman, kaçınmasınlar, sorumluluklarını yerine getirsinler diyor. Ayetin son

bölümüne bakalım;


... Yazana da, şahide de zarar verilmesin. (Aksini) Yaparsanız, o, kendiniz için fısk (zulüm ve günah)tır... (Bakara Suresi, 282)

 


Borcu yazana ve şahitlik edenlere zarar verilmesin deniyor. Ayeti bütün olarak ele aldığımız zaman ortaya değişik bir sonuç çıkıyor. Son bölümden anlıyoruz ki, şahitlik edenler için riskli, zarar görebilecekleri bir durum söz konusu. Bankada kefil olduğunuz kişi borcunu ödemezse siz bu borçtan sorumlu olursunuz mesela. Ya da borç konusunda taraflar arasında gerginlik oluşursa, şahit olarak baskı altına alınabilir, tehdit de edilebilirsiniz. Allah risk taşıyan bir durum için sorumluluğu ilk etapta tamamen erkeğe vermiş. Ancak iki erkeğin olmadığı durumda tek erkek ve iki kadına bu sorumluluğu paylaştırarak, kadınların üzerlerinde oluşacak baskı ve gerginliği de azaltmış. Mesela insanlar bir olaya şahit olsa, polis'' şahitlik eder misiniz'' dediğinde pek çok kişi buna yanaşmaz. Kimse böyle bir durumda kızının, annesinin ya da karısının şahitlik etmesini de istemez. Çünkü şahitlik güç gerektiren ve riski olan bir iştir. Bu konu üzerinden de empati yapabilirsiniz.

 



Pelin Çift'in Haber Türk'teki programına katılan iki akademisyen, erkekler ve kadınlar üzerinde yapılan bir deney sonucunu aktarmışlardı. Bilim adamları erkek ve kadınlara, üzgün hissettirecek bir fotoğraf göstermişler. Fotoğrafa bakan kadınınların, beyninin tam orta kısmında turunuculuk oluştuğunu, ancak erkeklerde her hangi bir renk değişimi gözlemlenmediğini tespit etmişler. Bu deney, kadın ve erkeğin duygusal manada farklı olduklarının ispatıymış. 

 


Bir süreç gerektiren ve bu süreçte zarar görme riski de olan borç konusundaki şahitlikte, açıkça kadının rahatı gözetilmiş Kuran'da. Ve şahitliğin getirdiği gerginlik ve sorumluluk iki kadına paylaştırılmış. Ateist arkadaşlar, Kuran'da yer alan tüm şahitlik gerektiren konularda bir erkeğe karşı iki kadının şahitliği var zannediyor olabilirler. Ancak bu sadece borç konusu için geçerli bir durum. Mesela fuhuş yapıldığına dair 4 şahit getirin deniyor ayette. Burada cinsiyet belirtilmiyor. Şayet kadının aklı yarım görülse ya da ikinci planda olsaydı, 4 erkeğe karşı  8 kadın olması gerekiyor denirdi. Ancak böyle bir ayrım yok. Cinsiyeti ne olursa olsun sadece 4 şahit deniyor.

 


Bir başka ayette erkek, eşine zina konusunda suçlama getirdiğinde, eşinin bu eylemi yaptığına dair 4 kez yemin ediyor. ''Beşinci (yemini) ise, eğer yalan söyleyenlerdense, Allah'ın lanetinin muhakkak kendi üzerinde olması(nı kabul etmesi)dir.'' (Nur Suresi, 7)

 


Ancak ''Onun (kadının) da dört kere Allah adına (yeminle) onun (kocasının) hiç şüphesiz yalan söyleyenlerden olduğuna şahidlik etmesi kendisinden cezayı uzaklaştırır.'' (Nur Suresi, 8) Görüldüğü gibi, erkeğin 4 yeminine karşı kadın da 4 kez yemin ediyor. Ancak bu ayette, kadının yemini erkeğe üstün görülüyor. 

 


Sonuç olarak Kuran'da erkek ve kadın amel bakımından tam eşittir. Kuran'da kadınlar çiçeğe benzetilmiştir. O çiçeği solduracak, yoracak her detay ortadan kaldırılmıştır. Kadın, eller üzerinde tutulmuş, güç gerektiren zor işler erkeğe yüklenmiştir. Bu da Allah'ın kadınlar üzerindeki merhametinin bir göstergesidir. 

 


Mehtap Gözükan

 


 https://www.facebook.com/MehtapGozukan

 


https://twitter.com/MehtapGozukan


Bu yazı 503 defa okundu.






Yorumlar

 + Yorum Ekle 
    kapat

    Değerli okuyucumuz,
    Yazdığınız yorumlar editör denetiminden sonra onaylanır ve sitede yayınlanır.
    Yorum yazarken aşağıda maddeler halinde belirtilmiş hususları okumuş, anlamış, kabul etmiş sayılırsınız.
    · Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında açıkça suç olarak belirtilmiş konular için suçu ya da suçluyu övücü ifadeler kullanılamayağını,
    · Kişi ya da kurumlar için eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi ya da kurumlara karşı tehdit, saldırı ya da tahkir içerikli ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi veya kurumların telif haklarına konu olan fikir ve/veya sanat eserlerine ait hiçbir içerik yayınlanamayacağını,
    · Kişi veya kurumların ticari sırlarının ifşaı edilemeyeceğini,
    · Genel ahlaka aykırı söz, ifade ya da yakıştırmaların yapılamayacağını,
    · Yasal bir takip durumda, yorum tarih ve saati ile yorumu yazdığım cihaza ait IP numarasının adli makamlara iletileceğini,
    · Yorumumdan kaynaklanan her türlü hukuki sorumluluğun tarafıma ait olduğunu,
    Bu formu gönderdiğimde kabul ediyorum.





    Diğer köşe yazıları

     Tüm Yazılar 
    • 20 Haziran 2016 Hadissiz Kuran Anlaşılmaz Diyenlere Sorularım Var!
    • 3 Mart 2016 Kuran Arapçadır, Ama Hükümleri Evrenseldir
    • 7 Ocak 2016 Ölülere Kuran Okunmaz, Kuran Diriler İçindir
    • 16 Aralık 2015 Peygamberin Hadisi Kuran'dır
    • 23 Kasım 2015 "Okumak, Düşünmek, Akletmek, Sorgulamak" Farz İbadettir
    • 29 Ekim 2015 Kuran'ı Resul Değil, Allah Açıklamıştır!
    • 14 Ekim 2015 Nisa 34'de Kadını Dövmek Yoktur
    • 6 Eylül 2015 Kuran'ı Hz. Muhammed mi Yazdı? (Haşa)
    • 25 Temmuz 2015 Tebliğden Ücret Almak Haksız Kazançtır!
    • 8 Temmuz 2015 Talak Suresi 4'de "Henüz" Adet Görmeyenler Kimler?
    • 29 Nisan 2015 Mirasta Erkeğe İki, Kadına Bir Pay Olması Haksızlık mı?
    • 11 Nisan 2015 Şahitlikte Bir Erkeğe İki Kadın Olmasındaki Hikmetler
    • 29 Mart 2015 Siz Kuran'ı Araplardan Daha mı İyi Bileceksiniz?
    • 7 Mart 2015 İslam'da Kölelik Yoktur!
    • 12 Şubat 2015 Resul ve Nebi Farkı/ Resule İtaat Ne Demek?
    • 16 Ocak 2015 Muhammed Suresi 4. Ayette "Boyunlarını Vurun" Değil, "Gözetleme Yerlerini Vurun" Der
    • 31 Aralık 2014 Şahitlikte Bir Erkeğe İki Kadın Olmasındaki Hikmetler
    • 12 Aralık 2014 Dinden Çıkanın Cezası Ölüm mü?
    • 22 Kasım 2014 Çocuk Yaşta Evlilik Kuran'da Yoktur!
    • 8 Ekim 2014 Kadınlar Adet Döneminde Namaz Kılabilir, Kuran Okuyabilir!

    Yazarlar

    En Çok Okunan Haberler


    Haber Sistemi altyapısı ile çalışmaktadır.
    9,633 µs