En Sıcak Konular

Namık Kemal Zeybek
Konuk Yazar-Aygazete
Namık Kemal Zeybek
1 Ocak 1990

Alevilik'te namaz var mı?



Alevi Bektaşilerin cem evleri caminin seçeneği midir? Elbette değildir! Neden olsun!... Alevi Bektaşilik özünde ve kaynağında bir tasavvuf akımıdır. Cem evlerinde yapılan "cem ayini" tasavvufun arınmak amacıyla yapılan ibadetlerindendir. Bilenler bilir ki diğer "cehri" (sesli zikir) yolların ayinlerine benzer. Rufailik, Kadirilik, Mevlevilikte de benzer ayinler vardır. Rufailik ve Kadirilik de çalgı olarak def veya daire kullanılır. İkisinde de dönüş vardır. Rufailikte burhan denilir, Kadirilikte devran... Mevlevilikte ise çok çalgılı bir ayin yapılır. Mevlevi rakslarına da sema denilir. Bektaşilerinkine de semah, çalgı ise bağlamadır.
Rufailik, Kadirilik, Mevlevilik ve benzer yollarda gerçekte Alevi yollarıdır. Ancak fıkıh anlamında Sünni olduklarından şeriat ibadetlerini Sünni camilerde, tarikat ibadetlerini dergahlarda yaparlar.
Alevi Bektaşiler ise bir kısmı Hanefi olsa da çoğunluk Caferi fıkhına bağlıdırlar. Şeriat ibadetlerini de daha çok evlerinde yaparlar.
Kimileri Alevi Bektaşi yolunda şeriat ibadetleri yok zannederler. Vardır. Ancak zaman içinde daha çok evlerinde yapılır olmuştur. Elbette yapanlar için... Sün- nilerin hepsi namaz kılıp ramazan orucu tutarlar mı? Alevi Bektaşilerin de öyledir.
"Alevi Bektaşilerde namaz yoktur" sözü doğru değildir. Alevilik Hz. Ali yolunda gidenlerin adıdır. Hz. Ali öyle namaz kılıyordu ki; vücuduna saplanan ok çekilip çıkarıldığında acıyı duymuyordu.
"Bektaşiliğin İç Yüzü" adıyla rahmetli M.Tevfik Oyton'un yazdığı değerli kitapta 53 ve 54. yapraklarında namazın nasıl kılınacağının tanımı vardır.
Rahmetli A.Celalettin Ulusoy'un "Hünkar Hacı Bektaş ve Alevi Bektaşi Yolu " adlı eserinde ve birçok Alevi Bektaşi kaynağında ve menakıpnamelerde Hacı Bektaş Veli'nin Ahmet Yesevi'nin meclisinde kıldığı namazdan söz edilir.
Anadolumuzda bazı Alevi köylerinde namazların kılındığı mescitler de vardır cemlerin yapıldığı evler de...
Hacı Bektaş ilçemizdeki, Hacı Bektaş Dergahında avlusundaki mescidin oraya 1826 dan sonra atanan Nakşibendi şeyh tarafından yaptırıldığı doğrudur. Ama bu Alevi Bektaşilerin namaz kılmadığı anlamına gelmez.
Ayrıca birçok Sünni dergahta da mescit olmaz. Ayin yapılan yerde namaz da kılınabilir ve kılınmaktadır.
Namaz Alevi Bektaşi, Sünni, Şii bütün Müslümanların ortak şeriat ibadetidir. Kılan kılar, kılmayan kılmaz. Kimse karışamaz. Allah ile kul arasındaki meseledir.
Şeriat, tarikat yoldur verene
Marifet, hakikat ondan içeri
Alevi Bektaşilerin Sünni mescitlerine gidenleri de vardır. Ancak çoğunluk duvarlarında Ebubekir, Ömer, Osman adı yazılı olan ve hutbelerde onların adının anıldığı mescitlere gitmezler. Bunu da anlamak gerekir. Eğer onların hilafetlerini ve dinin önderi olduklarını kabul etselerdi Sünni olurlardı. Halbuki Sünni değildirler.
Sünniler Hazreti Peygamberden sonra sahabenin yorumlarına uyanlardır. Alevi Bektaşi ve Şiiler ise Hazreti Ali'nin ve ehlibeyt imamlarına bağlananlar. Alevi Bektaşiler daha çok tasavvuf yolunu esas alanlardır, Şiiler fıkha öncelik verenler.
Öyle de olur, böyle de olur. Herkes seçtiği yolda gider, menzilde buluşulur.
Çözüm birlik bilincindedir. Müslümanlar bir birilerinin kardeşi olduklarını bilmeli ve de "Yaratılmışı Yaratandan Ötürü Sevmek" düzeyine ulaşabilmelidir.
Son sözü Yunus söylese;
Bana namaz kılmaz diyen, ben kılarım namazımı
Kılarısam kılmazısam, ol Hak bilir niyazımı



Bu yazı 1,491 defa okundu.






Yorumlar

 + Yorum Ekle 
    kapat

    Değerli okuyucumuz,
    Yazdığınız yorumlar editör denetiminden sonra onaylanır ve sitede yayınlanır.
    Yorum yazarken aşağıda maddeler halinde belirtilmiş hususları okumuş, anlamış, kabul etmiş sayılırsınız.
    · Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında açıkça suç olarak belirtilmiş konular için suçu ya da suçluyu övücü ifadeler kullanılamayağını,
    · Kişi ya da kurumlar için eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi ya da kurumlara karşı tehdit, saldırı ya da tahkir içerikli ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi veya kurumların telif haklarına konu olan fikir ve/veya sanat eserlerine ait hiçbir içerik yayınlanamayacağını,
    · Kişi veya kurumların ticari sırlarının ifşaı edilemeyeceğini,
    · Genel ahlaka aykırı söz, ifade ya da yakıştırmaların yapılamayacağını,
    · Yasal bir takip durumda, yorum tarih ve saati ile yorumu yazdığım cihaza ait IP numarasının adli makamlara iletileceğini,
    · Yorumumdan kaynaklanan her türlü hukuki sorumluluğun tarafıma ait olduğunu,
    Bu formu gönderdiğimde kabul ediyorum.





    Diğer köşe yazıları

     Tüm Yazılar 
    • 8 Şubat 2011 Mehmet Akif Arnavut mu?
    • 12 Ocak 2011 Nasıl Bir Türkiye?
    • 3 Ocak 2011 Kürt Sorunu mu? Kürtçe Meselesi mi?
    • 19 Aralık 2010 Yüce Kuran ve Çevirileri
    • 5 Aralık 2010 Kalkanın Ardındaki Planlar
    • 24 Kasım 2010 3997 Kitap Okuyan Adam
    • 19 Kasım 2010 Füze Kalkanı mı? Sakın ha!
    • 10 Kasım 2010 İranla Dost Olmayalım mı?
    • 31 Ekim 2010 TÜSİADın Adı Ne Olacak
    • 25 Ekim 2010 Düşünür ne düşünür yazar ne yazar
    • 19 Ekim 2010 Padişahlığı İsteyen Parti
    • 8 Ekim 2010 Maun Suresinin Anlamı
    • 17 Eylül 2010 Milli Birliğe açılalım
    • 30 Ağustos 2010 İslamda Tarikat
    • 25 Ağustos 2010 İslam Düşmanı,İslam Düşmanı değilmiş
    • 22 Ağustos 2010 Atatürk dindar bir insandı
    • 12 Ağustos 2010 Milli İrade ne ister?
    • 5 Ağustos 2010 Hangi Milliyetçilik?
    • 25 Temmuz 2010 Evet mi? Hayır mı?
    • 11 Haziran 2010 Cihat Kültürü ve İslamda Cihat

    Yazarlar

    En Çok Okunan Haberler


    Haber Sistemi altyapısı ile çalışmaktadır.
    6,144 µs